Ako zistíte, či bol projekt redizajnu webu úspešný? Potrebujete nejaké merateľné ciele. Pred tým, ako začnete s redizajnom, si stanovte jasné očakávania a potreby všetkých zainteresovaných strán.
Musíte mať jasno ako vyzerá vaša značka, aký odkaz posiela a čo je jej unikátna pridaná hodnota. Toto by sa malo niesť celým webom.
Návštevník webu by mal okamžite pri prvom otvorení pochopiť, čo robíte a ako mu viete byť prospešný. A hlavne, prečo majú nakúpiť prave od vás a neutiecť ku konkurencii.
Najskôr vykonáme analýzu súčasného stavu, potom stanovíme očakávaný výsledok a nakoniec porovnáme reálne čísla po redizajne.
Na čo všetko sa môžete pozerať:
Ako identifikujem najdôležitejšie podstránky?
Na čo ďalšie sa môžem pozerať?
Čo ďalej si ešte môžem zistiť o mojom súčasnom webe?
Kde si viete pozrieť analytické dáta? Medzi tie štandardné, ktoré merajú návštevnosť určite patrí Google Analytics a jeho alternatívy ako Mixpanel. Správanie návštevníkov webu si zase môžete pozrieť cez Hotjar, Crazy Egg, alebo Microsoft Clarity.
Otestujte časti webu, ktoré chcete zmeniť ešte pred tým ako sa pustíte do celkových zmien štruktúry a dizajnu. Vyskúšajte si ako fungujú pomocou A/B testovania a ako sa správajú vzhľadom na súčasný stav.
Po zozbieraní všetkých súčasných analytických metrík si ich nezabudnite dobre poznačiť a archivovať, aby ste vedeli ako vyzerali vaše štatistiky pred spustením redizajnovaného webu.
Rovnako si určite urobte zálohu súčasného webu. Už len pre prípad, keby ste si potrebovali spätne niečo pozrieť.
Ako si správne nastaviť ciele redizajnu webu a čo by ste tým mali sledovať?
Väčšina manažérov, alebo marketérov nemajú predstavu koľko redizajn stojí. Čo to znamená? Pretečenie rozpočtu a frustrácia z dodatočných platieb. Je ťažké sa dopracovať ku konkrétnej sume za celý projekt redizajnu, ale je dobré si urobiť čiaru, ktorú nechcete preplatiť a ktorú si hlavne váš biznis môže dovoliť.
Či to bude niekoľko tisíc, alebo desaťtisíce, zaleží na špecifických potrebách biznisu a cieľov, na ktoré chcete web používať. Rozpočet sa vám nikdy nepodarí nastaviť úplne presne, ale čím lepšie pochopíte čo všetko riešenie webu potrebuje, tak tým máte nad rozpočtom lepšiu kontrolu a minimalizujete riziko nereálnych očakávaní.
Často jednoduchý web s dobrým obsahom a marketingom je na začiatok lepší ako komplexné riešenie so všetkým čo ste si vymysleli.
V rozpočte treba rátať aj s pravidelnou údržbou webu, monitoringom a dodatočnou podporou, aby ste zabezpečili plynulú prevádzku webu (poznamka autora: super miesto na odkaz na nase sluzby). Intenzitu týchto služieb si musíte zvážiť na základe vášho biznisu a teda akú stratu vám spôsobí každá sekunda offline.
Pochopenie kto vaši zákazníci sú a čo hľadajú je dôležité pre váš biznis, ale aj pre web samotný, aby vedel poskytovať relevantné informácie. Je tiež dôležité neponúkať vašim zákazníkom čo momentálne nechcú a o čo nemajú záujem. Naopak, ak sa o nich pri prvom stretnutí a nákupe dobre postaráte a web ich nebude obťažovať, tak je pravdepodoné, že sa na neho znovu vrátia.
Google vo svojom výskume zistil, že ľudia majú štyri hlavné záujmy pri surfovaní na internete a to:
Zamerajte sa na to čo z toho viete najlepšie ponúknuť vy a stavajte okolo toho dizajn a obsah vášho nového webu, tak aby to bolo pre nich naozaj lákavé.
Ak urobíte landing page, kde si zákazníci len čítajú charakteristiky vašich produktov, tak zrejme rýchlo odídu. Ale keď viete, čo hľadajú, tak sa na to môžete zamerať. Môžu to byť recenzie ostatných, alebo video ukážky ako vaše produkty, či služby fungujú.
Neodporúčam sa upínať na všetko, čo robí niekto iný, hlavne v biznise, lebo každý má svoj vlastný štýl a cestu ako sa dopracuje k cieľu. Určite sa ale nebráňte inšpirácii a pozrite sa na to, čo by sa dalo zlepšiť u niekoho, kto má web vo vašom obore naozaj namakaný. Urýchľuje to proces realizácie redizajnu a ponúka dobré nápady. Môžete sa však aj poučiť na ich chybách a povedať si, ako to robiť nechcete.
Obsah je kráľ a toho sa treba držať a podriaďovať tomu všetko ostatné na webe. Najhoršie čo sa vám môže stať, je to, že pritiahnete vašu cieľovku na web, ohúrite ich namakaným dizajnom, ale oni tam napríklad nenájdu relevantnú štúdiu o vašom produkte, aby sa presvedčili, že ste pre nich tí praví.
Píšte obsah pre vašich čitateľov a nie pre vyhľadávače. Samozrejme, je dobré pozrieť sa aj na aktuálne odporúčané SEO stratégie a analýzu relevantných kľúčových slov, ktoré potom čo najprirodzenejšie zakomponujete do obsahu na webe.
Použitie kľúčových slov: Urobte si analýzu kľúčových slov, a vyberte si dve až tri kľúčove slová, ktoré najlepšie popisuju váš biznis. Môžu to byť krátke frázy a výrazy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávačov, aby našli biznis podobný vášmu. Použite tieto kľučové slová prirodzene v textoch na webe, vrátane nadpisov, podnadpisov a meta tagov. Nesnažte sa ich používať veľa, alebo ich používať na každej podstránke. Aktuálne algoritmy Google už vedia rozoznať, keď text nepôsobí autenticky a je až silene kľúčovitý.
Alternatívny text (alt tag): Tieto dodatočné texty pre obrázky sprehľadňujú váš obsah pre vyhľadávače, ale hlavne ich sprístupňujú ľuďom s poškodeným zrakom, alebo iným znevýhodnením. Popísať obrázok jednou vetou, alebo pár slovami úplne stačí. Tento text nie je priamo viditeľný na webe, ale je čitateľný pre roboty vyhľadávačov a asistenčné technológie prehliadačov.
Meta tagy: Doplňujú informácie o vašom webe a pomáhajú ho správne zobraziť vo vyhľadávačoch a na sociálnych sieťach. Odporúčam ich vyplniť čo najdôslednejšie a používať zrozumiteľné popisky. Je to aj dobré miesto na kľúčové slová.
Doména: Adresa, na ktorej sa web zobrazuje nemusí byť rovnaká ako názov vášho biznisu, ale je dôležité, aby bola dobre spojiteľná s vašou značkou, alebo produktom. Pri redizajne je možné ju zmeniť, ale treba s tým rátať pri marketingovej stratégii a správne to odkomunikovať.
V tomto kroku už viete, ktoré sú vaše najdôležitejšie podstránky. Nezabudnite teda správne nastaviť “301” presmerovania, ak ste menili štruktúru URL adries. Najlepšie je vytvoriť si jednoduchú tabuľku, kde si spíšete staré a nové URL.
Na základe analýzy kľúčových slov možno prídete na to, že potrebujete obsiahnuť nejakú úplne novú tému, ktorá na starom webe chýbala. Platí tu to isté, že tieto kľúčové slová v žiadnom prípade netlačte do textu nasilu.
Pochopenie ako sa návštevníci na webe pohybujú je kľúčové. Kde prídu najskôr a ako si pozerajú ďalšie sekcie. Kde všade musia kliknúť kým nakúpia, alebo vás môžu kontaktovať? Zamyslite sa nad akciami, ktoré musia urobiť a či ich nemôžu nejak zdržovať, alebo frustrovať.
Čo chcete návštevníkom povedať? Aký príbeh sa snažíte povedať na vašej webovej stránke? Akou cestou musia prejsť, aby sa dostali ku vašemu produktu a mohli sa z neho tešiť, alebo z neho benefitovať? Aké problémy a výzvy im pomáhate prekonať?
Nad všetkými týmito otázkami by ste sa mali zamyslieť a čo najviac to vašim návštevníkom zjednodušiť a previesť ich čo najprirodzenejšie vašim webom.
Samozrejme, čím rýchlejšie ich viete dostať k cieľu, napísať vám, nakúpiť, alebo prihlásiť sa k odberu newsletteru, tým lepšie.
Je dôležité mať vypracovanú mapu webstránky a takzvanú informačnú architektúru, aby ste si vedeli predstaviť ako sa návštevníci webu vedia dostať k jednotlivým podstránkam obsahu. Je úplne nevhodné nechávať to na trpezlivosti návštevníka nech si nejako nájde čo potrebuje.
Keď už viete ako bude vyzerať štruktúra obsahu, tak si viete nechať urobiť náčrt webu, alebo takzvaný wireframe. Je už potom na dizajnérovi, či vám to načrtne rukou, alebo urobí interaktívny návrh. V každom prípade by malo byť jasne vidieť, kde budú jednotlivé elementy webstránky, ako sú rôzne tvary, karty, text, obrázky a formuláre.
Nájdite tú správnu mieru medzi použiteľnosťou a krásou. Web by mal kričať, že patrí ku vašej značke a každý návštevník by to mal cítiť od prvej chvíle ako tam vstúpi. Premyslite si typografiu, farebnú schému, textúry a ďalšie detaily dizajnu. Kombinácia týchto elementov a identita značky vytvoria jedinečný zákaznícky zážitok. Inak, vedeli ste, že farba je zodpovedná až za 85% konverzie podľa tejto štúdie? (https://www.quicksprout.com/how-colors-affect-conversion-rate/)
Veľkú časť už máte za sebou, tak teraz sa môžete vrhnúť do samotného dizajnovania a technickej implementácie. Toto sú už technické časti projektu, ktoré majú svoj proces a úskalia, preto sa im tu nebudeme venovať podrobnejšie a necháme to na iný článok. Na čo by som si dal pozor je dôkladné testovanie už počas vývoja, optimalizácia rýchlosti a dôkladný bezpečnostný audit.
Po mesiacoch analyzovania, plánovania, dizajnovania a vývoja chcete aby to bolo už čím skôr vonku, ale nezabudnite na poslednú kontrolu:
Každý web potrebuje po spustení údržbu, monitoring a aktualizácie, pripadne technickú podporu. Niektoré weby častejšie, iné iba raz začas. Niekedy si biznis vyžaduje 24/7 dozor 7 dní v týždni, lebo každá minúta vás môže stáť nemalé peniaze. Zanedbaním týchto aktivít sa váš web môže ľahko dostať do stavu kedy je nepoužiteľný, správa sa nepredvídateľne, alebo ešte horšie, je ľahkým cieľom pre hackerov. Je dobré zarátať tieto náklady do rozpočtu na najbližšie roky.
A/B testujte, zamýšlajte sa nad novými vzhľadmi a funkcionalitou. Všetko si dobre premyslite, konzultujte a odmerajte si reálne výsledky. Keď s tým budete dostatočne spokojný, môžete to pustiť von. Príprava je kľúčová, ale netreba vždy čakať na celkový redizajn. Niektoré zmeny sa dajú urobiť veľmi jednoducho a majú veľký dosah. A niekedy veci, ktoré fungujú netreba meniť, stačí ich napríklad podporiť dobrým marketingom.
Dobre urobený redizajn je fuška a často si vyžaduje veľa odvahy sa do neho pustiť. Je to ale často vec, ktorú je nevyhnutné spraviť, ak chcete nechať váš biznis rásť. Verím, že s nami to zvládnete rýchlo a bez zbytočných rizík. Napíšte nám, ak sa niekde zaseknete a potrebujete konzultáciu, alebo hľadáte agentúru, ktorá to za vás celé zmanažuje.
Ako zistíte, či bol projekt redizajnu webu úspešný? Potrebujete nejaké merateľné ciele. Pred tým, ako začnete s redizajnom, si stanovte jasné očakávania a potreby všetkých zainteresovaných strán.
Musíte mať jasno ako vyzerá vaša značka, aký odkaz posiela a čo je jej unikátna pridaná hodnota. Toto by sa malo niesť celým webom.
Návštevník webu by mal okamžite pri prvom otvorení pochopiť, čo robíte a ako mu viete byť prospešný. A hlavne, prečo majú nakúpiť prave od vás a neutiecť ku konkurencii.
Najskôr vykonáme analýzu súčasného stavu, potom stanovíme očakávaný výsledok a nakoniec porovnáme reálne čísla po redizajne.
Na čo všetko sa môžete pozerať:
Ako identifikujem najdôležitejšie podstránky?
Na čo ďalšie sa môžem pozerať?
Čo ďalej si ešte môžem zistiť o mojom súčasnom webe?
Kde si viete pozrieť analytické dáta? Medzi tie štandardné, ktoré merajú návštevnosť určite patrí Google Analytics a jeho alternatívy ako Mixpanel. Správanie návštevníkov webu si zase môžete pozrieť cez Hotjar, Crazy Egg, alebo Microsoft Clarity.
Otestujte časti webu, ktoré chcete zmeniť ešte pred tým ako sa pustíte do celkových zmien štruktúry a dizajnu. Vyskúšajte si ako fungujú pomocou A/B testovania a ako sa správajú vzhľadom na súčasný stav.
Po zozbieraní všetkých súčasných analytických metrík si ich nezabudnite dobre poznačiť a archivovať, aby ste vedeli ako vyzerali vaše štatistiky pred spustením redizajnovaného webu.
Rovnako si určite urobte zálohu súčasného webu. Už len pre prípad, keby ste si potrebovali spätne niečo pozrieť.
Ako si správne nastaviť ciele redizajnu webu a čo by ste tým mali sledovať?
Väčšina manažérov, alebo marketérov nemajú predstavu koľko redizajn stojí. Čo to znamená? Pretečenie rozpočtu a frustrácia z dodatočných platieb. Je ťažké sa dopracovať ku konkrétnej sume za celý projekt redizajnu, ale je dobré si urobiť čiaru, ktorú nechcete preplatiť a ktorú si hlavne váš biznis môže dovoliť.
Či to bude niekoľko tisíc, alebo desaťtisíce, zaleží na špecifických potrebách biznisu a cieľov, na ktoré chcete web používať. Rozpočet sa vám nikdy nepodarí nastaviť úplne presne, ale čím lepšie pochopíte čo všetko riešenie webu potrebuje, tak tým máte nad rozpočtom lepšiu kontrolu a minimalizujete riziko nereálnych očakávaní.
Často jednoduchý web s dobrým obsahom a marketingom je na začiatok lepší ako komplexné riešenie so všetkým čo ste si vymysleli.
V rozpočte treba rátať aj s pravidelnou údržbou webu, monitoringom a dodatočnou podporou, aby ste zabezpečili plynulú prevádzku webu (poznamka autora: super miesto na odkaz na nase sluzby). Intenzitu týchto služieb si musíte zvážiť na základe vášho biznisu a teda akú stratu vám spôsobí každá sekunda offline.
Pochopenie kto vaši zákazníci sú a čo hľadajú je dôležité pre váš biznis, ale aj pre web samotný, aby vedel poskytovať relevantné informácie. Je tiež dôležité neponúkať vašim zákazníkom čo momentálne nechcú a o čo nemajú záujem. Naopak, ak sa o nich pri prvom stretnutí a nákupe dobre postaráte a web ich nebude obťažovať, tak je pravdepodoné, že sa na neho znovu vrátia.
Google vo svojom výskume zistil, že ľudia majú štyri hlavné záujmy pri surfovaní na internete a to:
Zamerajte sa na to čo z toho viete najlepšie ponúknuť vy a stavajte okolo toho dizajn a obsah vášho nového webu, tak aby to bolo pre nich naozaj lákavé.
Ak urobíte landing page, kde si zákazníci len čítajú charakteristiky vašich produktov, tak zrejme rýchlo odídu. Ale keď viete, čo hľadajú, tak sa na to môžete zamerať. Môžu to byť recenzie ostatných, alebo video ukážky ako vaše produkty, či služby fungujú.
Neodporúčam sa upínať na všetko, čo robí niekto iný, hlavne v biznise, lebo každý má svoj vlastný štýl a cestu ako sa dopracuje k cieľu. Určite sa ale nebráňte inšpirácii a pozrite sa na to, čo by sa dalo zlepšiť u niekoho, kto má web vo vašom obore naozaj namakaný. Urýchľuje to proces realizácie redizajnu a ponúka dobré nápady. Môžete sa však aj poučiť na ich chybách a povedať si, ako to robiť nechcete.
Obsah je kráľ a toho sa treba držať a podriaďovať tomu všetko ostatné na webe. Najhoršie čo sa vám môže stať, je to, že pritiahnete vašu cieľovku na web, ohúrite ich namakaným dizajnom, ale oni tam napríklad nenájdu relevantnú štúdiu o vašom produkte, aby sa presvedčili, že ste pre nich tí praví.
Píšte obsah pre vašich čitateľov a nie pre vyhľadávače. Samozrejme, je dobré pozrieť sa aj na aktuálne odporúčané SEO stratégie a analýzu relevantných kľúčových slov, ktoré potom čo najprirodzenejšie zakomponujete do obsahu na webe.
Použitie kľúčových slov: Urobte si analýzu kľúčových slov, a vyberte si dve až tri kľúčove slová, ktoré najlepšie popisuju váš biznis. Môžu to byť krátke frázy a výrazy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávačov, aby našli biznis podobný vášmu. Použite tieto kľučové slová prirodzene v textoch na webe, vrátane nadpisov, podnadpisov a meta tagov. Nesnažte sa ich používať veľa, alebo ich používať na každej podstránke. Aktuálne algoritmy Google už vedia rozoznať, keď text nepôsobí autenticky a je až silene kľúčovitý.
Alternatívny text (alt tag): Tieto dodatočné texty pre obrázky sprehľadňujú váš obsah pre vyhľadávače, ale hlavne ich sprístupňujú ľuďom s poškodeným zrakom, alebo iným znevýhodnením. Popísať obrázok jednou vetou, alebo pár slovami úplne stačí. Tento text nie je priamo viditeľný na webe, ale je čitateľný pre roboty vyhľadávačov a asistenčné technológie prehliadačov.
Meta tagy: Doplňujú informácie o vašom webe a pomáhajú ho správne zobraziť vo vyhľadávačoch a na sociálnych sieťach. Odporúčam ich vyplniť čo najdôslednejšie a používať zrozumiteľné popisky. Je to aj dobré miesto na kľúčové slová.
Doména: Adresa, na ktorej sa web zobrazuje nemusí byť rovnaká ako názov vášho biznisu, ale je dôležité, aby bola dobre spojiteľná s vašou značkou, alebo produktom. Pri redizajne je možné ju zmeniť, ale treba s tým rátať pri marketingovej stratégii a správne to odkomunikovať.
V tomto kroku už viete, ktoré sú vaše najdôležitejšie podstránky. Nezabudnite teda správne nastaviť “301” presmerovania, ak ste menili štruktúru URL adries. Najlepšie je vytvoriť si jednoduchú tabuľku, kde si spíšete staré a nové URL.
Na základe analýzy kľúčových slov možno prídete na to, že potrebujete obsiahnuť nejakú úplne novú tému, ktorá na starom webe chýbala. Platí tu to isté, že tieto kľúčové slová v žiadnom prípade netlačte do textu nasilu.
Pochopenie ako sa návštevníci na webe pohybujú je kľúčové. Kde prídu najskôr a ako si pozerajú ďalšie sekcie. Kde všade musia kliknúť kým nakúpia, alebo vás môžu kontaktovať? Zamyslite sa nad akciami, ktoré musia urobiť a či ich nemôžu nejak zdržovať, alebo frustrovať.
Čo chcete návštevníkom povedať? Aký príbeh sa snažíte povedať na vašej webovej stránke? Akou cestou musia prejsť, aby sa dostali ku vašemu produktu a mohli sa z neho tešiť, alebo z neho benefitovať? Aké problémy a výzvy im pomáhate prekonať?
Nad všetkými týmito otázkami by ste sa mali zamyslieť a čo najviac to vašim návštevníkom zjednodušiť a previesť ich čo najprirodzenejšie vašim webom.
Samozrejme, čím rýchlejšie ich viete dostať k cieľu, napísať vám, nakúpiť, alebo prihlásiť sa k odberu newsletteru, tým lepšie.
Je dôležité mať vypracovanú mapu webstránky a takzvanú informačnú architektúru, aby ste si vedeli predstaviť ako sa návštevníci webu vedia dostať k jednotlivým podstránkam obsahu. Je úplne nevhodné nechávať to na trpezlivosti návštevníka nech si nejako nájde čo potrebuje.
Keď už viete ako bude vyzerať štruktúra obsahu, tak si viete nechať urobiť náčrt webu, alebo takzvaný wireframe. Je už potom na dizajnérovi, či vám to načrtne rukou, alebo urobí interaktívny návrh. V každom prípade by malo byť jasne vidieť, kde budú jednotlivé elementy webstránky, ako sú rôzne tvary, karty, text, obrázky a formuláre.
Nájdite tú správnu mieru medzi použiteľnosťou a krásou. Web by mal kričať, že patrí ku vašej značke a každý návštevník by to mal cítiť od prvej chvíle ako tam vstúpi. Premyslite si typografiu, farebnú schému, textúry a ďalšie detaily dizajnu. Kombinácia týchto elementov a identita značky vytvoria jedinečný zákaznícky zážitok. Inak, vedeli ste, že farba je zodpovedná až za 85% konverzie podľa tejto štúdie? (https://www.quicksprout.com/how-colors-affect-conversion-rate/)
Veľkú časť už máte za sebou, tak teraz sa môžete vrhnúť do samotného dizajnovania a technickej implementácie. Toto sú už technické časti projektu, ktoré majú svoj proces a úskalia, preto sa im tu nebudeme venovať podrobnejšie a necháme to na iný článok. Na čo by som si dal pozor je dôkladné testovanie už počas vývoja, optimalizácia rýchlosti a dôkladný bezpečnostný audit.
Po mesiacoch analyzovania, plánovania, dizajnovania a vývoja chcete aby to bolo už čím skôr vonku, ale nezabudnite na poslednú kontrolu:
Každý web potrebuje po spustení údržbu, monitoring a aktualizácie, pripadne technickú podporu. Niektoré weby častejšie, iné iba raz začas. Niekedy si biznis vyžaduje 24/7 dozor 7 dní v týždni, lebo každá minúta vás môže stáť nemalé peniaze. Zanedbaním týchto aktivít sa váš web môže ľahko dostať do stavu kedy je nepoužiteľný, správa sa nepredvídateľne, alebo ešte horšie, je ľahkým cieľom pre hackerov. Je dobré zarátať tieto náklady do rozpočtu na najbližšie roky.
A/B testujte, zamýšlajte sa nad novými vzhľadmi a funkcionalitou. Všetko si dobre premyslite, konzultujte a odmerajte si reálne výsledky. Keď s tým budete dostatočne spokojný, môžete to pustiť von. Príprava je kľúčová, ale netreba vždy čakať na celkový redizajn. Niektoré zmeny sa dajú urobiť veľmi jednoducho a majú veľký dosah. A niekedy veci, ktoré fungujú netreba meniť, stačí ich napríklad podporiť dobrým marketingom.
Dobre urobený redizajn je fuška a často si vyžaduje veľa odvahy sa do neho pustiť. Je to ale často vec, ktorú je nevyhnutné spraviť, ak chcete nechať váš biznis rásť. Verím, že s nami to zvládnete rýchlo a bez zbytočných rizík. Napíšte nám, ak sa niekde zaseknete a potrebujete konzultáciu, alebo hľadáte agentúru, ktorá to za vás celé zmanažuje.
Máte zastaralý web, ktorý nestíha? Premýšľate nad redizajnom, ale neviete ako začať? Pripravili sme pre vás plán redizajnu webu v 16 krokoch.
Aké sú možnosti s umelou inteligenciou vo vývyji webov a aplikácií a ako ich vieme využiť v náš prospech. Singularita, hyperbola a AGI čo sú to za pojmy?
Prečo máme radi Open Source a sme mu verní od začiatku našeho pôsobenia? Aké sú jeho najväčšie výhody a je jeho používanie bezpečné?
Webikon s.r.o.
Vápenná 15, 821 04 Bratislava
IČO: 46809422
DIČ: 2023593858
IČ DPH: SK2023593858